SAVAGE GEAR SGS10 – a mi smo mislili da je SGS8 kraj serije

Savage gear SGS10 je “saltwater series flagship”, kruna novih modela. U tehničkom smislu, ima sve što i njegovi prethodnici SGS6 i SGS8, ali i mnogo više. Naime, SGS10 ima aluminijumsko kućište, tzv. CRC rotor (karbonski, “carbon reinforced composite ili ojačani kompozitni materijal, u osnovi karbon, koji je po opisu iz kataloga još lakši i jači, mnogo otporniji na uvijanja i može izdržati mnogo veću silu od standardnih grafitnih materijala), dalje CNC mašinski obrađene zupčanike od mesinga, titanijumske podloške “washers”, 5 hidroizolacionih tačaka tj. zaptivki u kućištu, 8+1 čelični ležaj, karbonske diskove kočnice, ručicu od aluminijuma koja ima navoj i uvija se u pogonski zupčanik, knob takođe aluminijumski, tipične ergonomije za mašinice za morski ribolov, tzv. “power knob” (videti slike), IPX6 rating koji je jedna od nekoliko varijacija tzv. IP kodova, ili “Ingress Protection Code”. IP kodovi klasifikuju zaštitu od vode i prašine. Da bi testirali do nivoa 6 zaštite od tečnosti, treća strana testira stvarne proizvode zatvarajući ih i prskajući ih iz svih pravaca snažnim mlazom vode. Proizvodi se prskaju sa 100 litara u minuti pod pritiskom od najmanje 15 psi u trajanju od najmanje 3 minuta iz svih pravaca. Konačno, IPX6 zaštita je izuzetno vodootporna, neprobojna za vremenske prilike, vodopade, pa čak i neodrživo potpuno natapanje.

Proizvodi se u sledećim veličinama : 4000, 5000, 6000, 8000, 10000, 12000, 18000. Primena je po proizvođaču, varaličarenje na moru, a primenu će naći i u težem slatkovodnom varaličarenju soma i mladice na našim, ali i evropskim velikim i dubokim rekama, kao i statične tehnike ribolova, pre svega soma, klasičnom dubinkom, razvlačenjem, bovom, kranom itd. Prenos varira, i za veličine 4000 – 8000 iznosi 5.6:1, dok za 10000, 12000 i 18000 iznosi 4.9:1. Najmanji model, vel. 4000 je težak 468gr., ima kapacitet 200m strune 0.28mm, i snagu kočnice 8kg, dok je najveća u seriji 18000 teška 958 gr. i ima kapacitet od 305 metara strune 0.50mm. Jednim okretom ručice povlači 108 cm, i ima snagu kočnice od čak 20 kg, što je ukupno posmatrano i više nego dovoljno i za najveće morske nemani.

PCG – ili Precision Cut Gearing, znači da su zupčanici izrađeni iz jednog komada metala uz preciznu mašinsku obradu, što ih čini jačim i dugotrajnijim. TCS – Temperature Controled System, je sistem sa titanijumskim “međudiskovima” (između karbonskih) koji obezbeđuju smanjenje toplote i do 30% u odnosu na rešenja sa nerđajućim čelikom. Toplota je jedan od glavnih faktora oštećenja i skraćenja radnog veka drila, tako da je ovo zaista korisna stvar. Sistem TORQUESHIFT, tri rešenja, sva tri u vezi sa samim pogonskim mehanizmom, još preciznije materijalom i obradom zupčanika. Torqueshift 1 je “diecast gearing system”, dakle sistem livenih zupčanika od popularnih legura aluminijuma, Torqueshift 2 je mašinski rezani aluminijumski pogonski zupčanik i/ili pinion, dok je Torqueshift 3, mašinski rezani mesingani pogonski zupčanik i pinion.

BR-S ili “Braid Ready Spool” je špulna sa rebrastim, gumenim prstenom koji sprečava proklizavanje konca, tako da možete direktno vezati bez najlonskog “lidera”. FCS Drag sistem postoji FCS1, FCS2 i FCS3. Prvi “friction control system” (sistem kontrole frikcije – otpora kod kočnice) je izrađen od filcanih diskova koji su nauljeni, drugi, FCS2 je izrađen od karbona, to su dakle karbonski diskovi a treći je složen, i njegovi diskovi su u osnovi od fiberglasa koji je sa obe strane prekriven karbonskim plaštom, slojem, poput onog u standardnim karbonskim diskovima. Šta se ovime dobilo ? Pa prvo otpornost samog diska na pritisak, pogotovo kod SW modela. Kod njih diskovi trpe ogroman pritisak uz duge drilove, karakteristične za borbu za morskim predatorima. Drugo, nakon nekog određenog vremena, možete otvoriti kočnicu, izvaditi diskove i samo okrenuti suprotne strane koje su kao nove i time produžiti radni vek čitavom sklopu. Ovo se inače, takođe pominje i kod Quick-ova, pogotovo Quick-a 7.

Sa diskovima i konstrukcijom kočnice je u vezi i ovo HCS ili “Heat control system”, kao i “Heat control washers” u smislu kontrole toplote tj. temperature samih diskova i kočnice uopšte, koji nisu zanemarljivi ni u drilovima kod slatkovodnih grabljivica a pogotovo ne kod morskih. Oznaka HYDROSEAL je indikator da mašinica ima zaštitu od ulaska vode i SGS10 ima “sealed body” i “sealed drag” (zapečaćeno, zaštićeno telo i kočnica). HS Sealed Body – gumene podloške na bočnom poklopcu, kod ručice, piniona itd. radi sprečavanja ulaska vode. HS Sealed Drag – ima podlošku koja je tu da spreči ulazak vode u kočnicu mašinice. Aerolip – sistem koji je tu da zabačaj bude što dalji i precizniji. U pitanju je poseban ugao gornjeg oboda špulne koji omogućava da se najlon tj. konac oslobađa uz minimalan otpor što zabačaj čini daljim i preciznijim.

Dynamic Line Management (DLM) je veoma važan za izbačaj, slaganje i otpuštanje najlona tj. konca sa špulne. Obezbeđuje ravnomernu distribuciju preko čitave špulne. KALLOY – gotovo da sama reč kaže, (alloy – legura) aluminijuma koja je veoma lagana a veoma snažna i od nje se mogu proizvoditi i kućišta i rotori. VSS ili Vantage Spring System, je naprednije tehničko rešenje same kočnice, preciznije drila i njegovih osnovnih elemenata, a pre svega opruge. Pored ostalog, obezbeđuje konzistentno i ujednačeno oslobađanje najlona tj. konca i mnogo precizniju kočnicu. DURAGREASE & DURAOIL, potpuno biorazgradiva mast i ulje koje se koristi u svim modelima. Nedoslednost ponašanja masti kada se ohladi već decenijama je poznat problem. Savage Gear je uložio velika sredstva, vreme i novac u stvaranje nove masti i ulja sa radnom temperaturom između -30 ° C i 160 ° C. Da podsetim još jednom, oznaka IPX6 je “International Ingress Protection Rating”, i ona pokazuje zaštitu od vodenih udara količine 100 litara po minuti i to u trajanju od 3 minuta sa udaljenosti od 3 metra, i to iz bilo kog ugla.

Proizvođač na model SGS10 daje 5 godina garancije. Na kraju, da pomenem još i to da je trenutna maloprodajna cena sasvim u skladu sa kvalitetom ovog proizvoda. Uzevši sve u obzir, siguran sam da će ovaj model privući veliku pažnju naših ali i varaličara širom sveta, jer Savage gear polako osvaja i druge kontinente. Mašinica ovakve konstrukcije i tehničkih rešenja može da izdrži sve što pred nju stave okeani i mora, i napravljena je da traje. Bio je to ukratko opis i tehničke karakteristike nove Savage Gear SGS10 mašinice, a test na terenu predstoji uskoro.

 

Nastaviće se…

Autor teksta: Dragan Milošević

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *